Juledags Gudstjeneste

Juledags gudstjeneste blev indledt med smuk orgelmusik, Adeste Fideles, spillet af organist Søren Frandsen fra Aarup.

Julekoncert 2019

Kirken var næsten fuld, da der den 15. december var julekoncerten med Hillside Gospel Singers fra Vissenbjerg, der tæller godt 30 medlemmer. Det var lidt spændende hvor mange gæster, der ville trodse det dårlige vejr med kraftig blæst og regn.
Men til stor glæde for alle, trodsede rigtig mange vejret. De fik som belønning en dejlig aften med smuk julesang.

Ud over nogle rigtig gode gospelsange på engelsk blev der også sunget danske julesalmer og julesange.

Bente var solist på “Go, tell it on the Mountain” og en julegospel, “Christmastime is here”, som dirigenten Annette Lynghøj, der leder koret, selv har skrevet.
Korets pianist, Mikkel, var forhindret den aften, men til korets og gæsternes glæde dukkede deres tidligere pianist op.
Koret gav en flot koncert og fik mange klapsalver med undervejs.

Pandekagegudstjeneste med Kirkemusen 8. nov. 2019

Der var pandekagegudstjeneste kirken fredag 8. november. Kirkemusen, Tine K. Skau, var med sin sjove og rørende tilstedeværelse til stor glæde for både små og stor. René, der er kirkesanger, og Elisabeth Koch deltog med musikalsk akkompagnement mens en flok skønne og dygtige børn gav den gas med fagter til sangene.

Da gudstjenesten var slut gik alle i konfirmandstuen, hvor Lise, Dorit og Jørn Erik stod parat med pandekager og masser af lækkert tilbehør.

Koncert med ”Phønix”

Tirsdag d. 29. oktober gav folkemusikgruppe Phønix, der er kendt langt ud over Danmarks grænser, en forrygende flot koncert i Kerte Kirke. Gruppen har  modtaget 2 Danish Music Awards for albummet “Folk” i 2008 og 2 for albummet “pigen & drengen” i 2002. Gruppen består af Anja Præst Mikkelsen, Karen Mose Nørgaard, Jesper Falch og Jesper Vinther Petersen.

Læs mere om gruppen her http://www.phonixfolk.dk/

Sogneudflugt til Roskilde

Kerte og Orte Kirkes fælles sogneudflugt 8. september gik i år til Roskilde. Her kunne deltagerne vælge mellem besøg på Vikingeskibsmuseet eller en rundvisning i kongegravene i Roskilde Domkirke.
Udflugten startede med kaffe og rundstykker i bussen på vej til Sjælland. Efter ankomsten var der gudstjeneste med barnedåb i Roskilde Domkirke. Derefter kørte bussen selskabet til Ledreborg Slot, hvor der blev serveret en dejlig velsmagende middag på Restaurant Fasaneriet.
Efter middagen tog den ene del af selskabet til Vikingeskibsmuseet, mens de andre fik rundvisning i domkirken. Turen sluttede med kaffe og wienerbrød ved bussen inden turen gik tilbage til Vestfyn.

Fotos: Grethe Mortensen, Leif Hansen og Vivian Hvenegaard.

Konfirmation i Kerte Kirke

I det skønneste solskin, lørdag d. 11. maj, blev 8 unge konfirmeret i Kerte Kirke. Der var 2 piger og 6 drenge. Vi ønsker dem hjertelig tillykke med den store dag.

Skærtorsdagsgudstjeneste med festligt måltid i kirken

Torsdag den 18. april

Den traditionsrige gudstjeneste med spisning, hvor vi står omkring langbordet i kirken gav rige muligheder for gode samtaler mellem de fremmødte. På et tidspunkt gik måltidet over i et egentligt nadvermåltid med brød og vin. Gudstjenesten sluttede med at lysene blev slukket med tanke på Jesu lidelser og død langfredag.

Konfirmandernes gudstjeneste

Fredag den 29. marts 2019
Tema: Midt mellem fastelavn og påske!
Det var konfirmanderne, der bestemte ved deres egen gudstjeneste! Og i år havde de besluttet at vise forbindelsen mellem fastelavn og påske. For deres egen gudstjeneste ligger midt imellem.
Derfor blev der:
– Tøndeslagning med hjemmedekorerede tønder med både fastelavns- og påskemotiver.
Der var en tønde for både de mindste og én for de lidt større børn.

– Og et samarbejde med ”Kirkemusen”, Tine K. Skau, der sammen med konfirmanderne og Susanne gav linket til påsketemaet, også gennem musik.
– Hvad fik vi at spise? Ikke pandekager denne gang, men konfirmandernes egne fastelavnsboller og romkugler + de godter, der var er inden i fastelavnstønderne?
Og så var der også pizza!

Stillegudstjeneste

Søndag d. 27. januar
Kerte Kirke lyste op på lang afstand i vinter mørket, og havde på denne mørke søndag aften i januar, hvor der var Taizé inspireret Stillegudstjeneste, trods verdensmesterskabet i håndbold, lokket en lille skare i kirke.

Ved denne gudstjeneste gik vi sammen ind i stilheden. Hver især fandt, på sin egen måde, ro og hvile i det smukke, gamle kirkerum ved klokkeringning og dæmpet belysning, der var som skabt til fordybelse.
Der var enkelte tekstlæsninger fra Bibelen, bønner af Søren Kirkegaard og fællessange, både fra salmebogen og sangbogen.

Eva glædede os med præludium og fløjtespil og Jørn Erik havde kaffen klar i våbenhuset efter gudstjenesten.