Genindvielse

KERTE KIRKES GENINDVIELSE TORSDAG DEN 22. DECEMBER 2016

Indvielsen startede med præludium med procession ført an af biskop Tine Lindhardt. Biskoppen modtog kar og bøger og erklærede derefter Kerte Kirke åbnet igen med ordene: Jeg erklærer hermed på mit embeds vegne dette hus, Kerte Kirke, og alt hvad det rummer, at være genåbnet og taget i brug som Gud hus og Kirke. Kerte Kirke overgives således på ny til den, der er kaldet til at være præst her og til menigheden på dette sted at værne den og bruge den efter vor kirkes orden. Den almægtige og barmhjertige Gud, Fader, Søn og Helligånd, velsigne og bevare Jer. Amen.
Herefter var der gudstjeneste med fælles salmer, læsning og prædiken ved biskoppen, samt et musikalsk indslag ved Rene Kappendrup, Sopran Anitta Nielsen, organist Lis Andersen og Eva Østergaard på tværfløjte.
Gudstjenesten sluttede med bøn og velsignelse ved sognepræsten og postludium med procession.
Der blev holdt tale ved arkitekt Martin Jonø, C&W-arkitekter, Svendborg om hele forløbet med at istandsætte kirken. Menighedsrådets formand Lars Kristian Pedersen fortalte bl.a. hvordan menighedsrådets næstformand Lise Hansen havde opdaget branden, da hun passerede kirken, og havde alarmeret brandvæsenet, som ved en meget hurtig indsats fik slukket ilden og begrænset skaderne.
Menighedsrådet serverede derefter kransekage og champagne ved bænkerækkerne.

Se artiklen fra Fyens Stiftstidende

Læs arkitekt Martin Jonøs tale