Kerte kirke

Kerte Kirke er smukt beliggende i den lille landsby Kerte, 5 km sydvest for Aarup i Assens Kommune. Sognet hørte tidligere under Baag Herred, nu  Assens Provsti (Fyens Stift).
Kerte kirke er en Vejkirke.
Adressen er:
Kertevej 58
Åben daglig kl. 8:00-16:00

Kirken kan dateres tilbage til 1100. Som noget helt unikt i Danmark, har kirken et middelalderklokketårn beliggende ca. 16 m. fra selve kirken. Der findes flere legender om årsagen til tårnets placering, men det mest sandsynlige er nok, at man begyndte at bygge ved vestenden, men måtte opgive byggeriet pga. dårlige bundforhold eller flydesand.

En anden helt særlig ting ved kirken er den originale gamle dør fra 1632. Den har i mange år stået indenfor i våbenhuset efter at kirken fik ny dør. Den har en latinsk indskrift, som oversat lyder:

“Kom til mig, alle I forjagede og forslæbte, og jeg vil give jer hvile”

Læs meget mere Om Kirkens historie.