Bryllup

Inden I kan blive viet i Kerte Kirke, er der nogle praktiske ting, som skal være i orden:
I kan blive gift i folkekirken, når I begge eller en af jer er medlem.
Par med tilknytning til Kerte Sogn kan altid blive gift i kirken. Vil man være sikker på at brylluppet kan holdes i Kerte Kirke, er det hensigtsmæssigt at tage kontakt til præsten i god tid.
Inden vielse i Kerte Kirke mødes I med præsten for at tale om, hvad Gud betyder i et bryllup mellem to, der elsker hinanden. Der tales med præsten om den kirkelige vielse, salmerne og talen.
Præsten skal endvidere have navne og adresser på 2 vidner.

Pynt
Aftale omkring pyntning af kirken træffes med kirketjeneren.

Ris
Bed gerne familie og venner om at bruge fuglefrø i stedet for ris.

Kirkelig velsignelse
Hvis I skal kirkeligt velsignes, efter at I tidligere er blevet gift på Rådhuset, tager I vielsesattesten med til præsten.

Attester
Der skal udfyldes en ægteskabserklæring til kommunen på borger.dk. Efter at ægteskabserklæring er afsendt undersøger kommunen, om I opfylder betingelserne for at blive gift med hinanden. Kommunen udsteder derefter en prøvelsesattest. Attesten viser, at I opfylder betingelserne for at indgå ægteskab.
I skal være opmærksomme på, at prøvelsesattesten kan blive for gammel. Den må højst være udstedt fire måneder inden vielsen.

Nyt navn
Hvis I vil ændre navn i forbindelse med jeres bryllup, skal I selv ansøge om det på borger.dk. I kan som hovedregel få hinandens mellem- og efternavne. Indtil tre måneder efter vielsen er det gratis at få foretaget navneændring, hvis der er tale om et navnefællesskab, altså at I vælger at få hinandens mellem- og efternavne.

Vidner
Vielsen har juridisk gyldighed. Derfor skal der være to vidner til stede under vielsen. Vidnernes navne og adresser noteres i kirkebogen. Det kan for eksempel være to familiemedlemmer, som er tilstede i kirken til jeres bryllup.