Navnændring

Den 1. april 2006 trådte en ny navnelov i kraft, som giver mange muligheder for at ændre navn.
Navneloven bygger på et princip om, at en persons navn i første række er et privat anliggende og kun i anden række er et spørgsmål, som samfundet har interesse i at regulere. Derfor er udgangspunktet for loven, at den enkelte selv bør have ret til at bestemme sit navn, medmindre der er stærke grunde til at hindre den pågældende heri. Stærke grunde kan f.eks. hensynet til slægtsfølelsen hos andre, der bærer samme efternavn eller mellemnavn.

www.familiestyrelsen.dk og www.borger.dk kan du få information om navneloven samt om hvad du skal gøre for at ændre navn. Du skal ansøge om navneændring via din Nem-ID. Bemærk at der opkræves betaling for at få sagsbehandlet en ansøgning om navneændring. Dette gebyr skal betales inden sagsbehandlingen kan begynde.
Hvis dit ønske om navneændring kan imødekommes vil navneændringen blive registreret i CPR og du vil modtage en kvittering i din E-boks.
Du kan efterfølgende rekvirere en ny fødsels- og navneattest eller en ny fødsels- og dåbsattet. Er du født i udlandet kan du rekvirere en navneattest.

Evt. spørgsmål kan rettes til kordegnen i Vissenbjerg:

Helene Mødekær, hemo@km.dk
Tirsdag til fredag kl. 11-13.

Onsdag kl. 11-16.

Kontakt os